Jean Widmer - Du concret au quotidien
04.01 - 09.04.2023
FR
Le Cnap a récemment fait entrer dans sa collection des ensembles importants ayant trait au design graphique, dont notamment le programme d’animation touristique et culturelle pour les autoroutes de Jean Widmer ainsi que le fonds de l’association des Trois Ourses autour du livre artistique pour enfants.
Fort des liens que ces deux ensembles tissent avec l’art concret, il a paru évident à l’eac. d’inviter le Cnap à collaborer sur la conception de deux expositions successives, deux temps forts autour du graphisme et de la collection design du Cnap à l’Espace de l’Art Concret.
Innervant l'ensemble de l'exposition, les peintures et sculptures de Widmer témoignent d'un pan méconnu de son travail relevant directement de l'art concret. Elles contribuent à rendre perceptible la manière dont l'oeuvre de Jean Widmer est habitée, quelle que soit la discipline dont relève chacune de ses oeuvres, commande graphique ou pratique artistique, et de son art de passer du concret au quotidien.
EN
The Espace de l’Art Concret (eac.) permanently houses the Donation Albers-Honegger which belongs to the Centre national des arts plastiques (Cnap) and is kept in Mouans-Sartoux. Recently, Cnap acquired for its collection important bodies of work relating to graphic design, which include in particular Jean Widmer’s programme for tourism and culture signage on motorways, as well as the archives of the Association des Trois Ourses, a not-for-profit organization which promotes artistic books for children.
Building on the connections these two bodies of works have with concrete art, eac. took the obvious step of inviting Cnap to work with it and design two successive exhibitions, two special events based on graphic artwork and on Cnap’s design collection at the Espace de l’Art Concret.
The exhibition devoted to Jean Widmer by the Espace de l'Art Concret and the Cnap at eac. decided to explore this relationship between his work and concrete art, given the Cnap's design and decorative arts collection’s recent acquisition of Widmer’s French motorways tourism signage programme along with two recent works, a model and a painting, which focus again on the obvious links to principles cherished by concrete art.
Commissariat : Sandra Cattini
et Fabienne Grasser-Fulchéri
Production :
DDMW et LA FABRIQUE
Design Graphique : Traduttore, traditore
© photographie : CNAP / François Fernandez
Co-production avec le CNAP, avec le soutien de Prohelvetia